Verwacht: Juf snapt het niet (8+)

Jeugdpoëzie, Jeugdprogramma, Kinderboek

Zo, zei juf, en ging voor de klas staan. We beginnen.
We gaan vandaag leren over allerlei uh, dingen.
Ze wees naar het bord: spelling, rekenen en taal
Nou, mopperde ze: dat moeten we dus allemaal.
Maar juf, vroeg Laura, en stak haar vinger op.
Ik wil liever vouwen en met kapla bouwen. Mag dat?
Nee, zei de juf, en zuchtte heel diep.
Bouwen en vouwen, dat mag dus niet.
Daar gaan we, mopperde ze verder, en ze schreef op het bord:
Wat is het verschil tussen lange woorden en kort.
Lang is samengesteld, en kort is bijvoorbeeld knort.
Wie weet er nog meer een samengesteld woord?
Ik juf, Omar stak zijn vinger op. Vuilnis-zak.
Zullen we nu steppen en de zandbak leegscheppen?

Nee, zei de juf, en zuchtte heel diep. Steppen en scheppen, dat mag nu niet. 
Daar ging nog een vinger omhoog in de klas
Juf zag dat het die van Laura was
Ik heb een idee juf, zei ze met een grote lach
Ik doe vandaag de les, dan kan jij ook es leren een dag.

Algemene informatie

Juf staat voor de klas. Ze legt iets uit. En hoe meer ze het uitlegt, hoe minder ze er van snapt. Tot één van de kinderen opstaat en voorstelt dat hij de les wel wil geven. Dat is goed. Juf gaat zitten in de klas. De kinderen leren elkaar en de juf wat ze graag willen leren. Het lokaal gaat op stelten maar het is LEUK!

Om ideeën voor dit prentenboek te krijgen, interview ik kinderen over wat zij willen leren op school en hoe ze dat willen leren. Ook ga ik ermee aan de slag in de klas, waarbij de kinderen zelf hun ideale lessen ontwerpen, betogen schrijven over waarom ze dat willen leren, en hun ideale klaslokaal ervoor ontwerpen.

Credits

Tekst, concept: Malou de Roy van Zuydewijn
Illustraties: Suze de Wit
Met dank aan: groep 7 van de Kleine Reus

Het schrijf- en maakproces