Kerstboek (4+) voor kunstmagneetschool de Kraal

Jeugdprogramma, Kinderboek

G-g-ga je nu al weg? Vroeg ze bibberend bij zijn autoraam.
J-ja, klappertandde hij.
Maar het is veel te k-k-koud!
Ze lachten om hun tanden die tegen elkaar klepperden. 

W-wacht, zei Annika.
Ze holde naar binnen,
griste een wollen deken van haar bed,
en rende met de deken in haar armen weer terug naar Karim.

Z-zo, klappertande ze terwijl ze de deken in zijn handen duwde.
D-die is voor jou.

Dankbaar legde Karim de deken over zijn benen.
D-dankjewel, mompelde hij. Ik ga je missen.

Ja, knikte Annika. Ik jou ook.

Algemene informatie

Annika, zei Karim ineens. Mamma zegt dat we gaan verhuizen morgen. Annika keek op. Nee hoor, zei ze. Dat kan niet. Jij hoort bij mij. Wij blijven altijd samen.

Kerstboek is het resultaat van een samenwerking met groep 1-2. Er werd kerst gevierd in de klas maar niet alle kinderen vierden ook thuis kerst. Daarom bedachten we samen een winterverhaal dat bij ons allemaal paste. Over koude voeten, afscheid nemen, post krijgen en sturen, missen en vriendschap.

Het boek was een eenmalige unieke uitgave die enkel in het klaslokaal te lezen was. Je begrijpt dat er voor de school rijen stonden vol ongeduldige lezers. Daarom kijk ik met professionele uitgeverijen of het gedeeld kan worden met nog meer kinderen.

Credits

Concept, tekst, les: Malou de Roy van Zuydewijn
Titel: Mohamed (4 jr)
Illustraties: Mohamed, Nathan, Zümra, Marwa, Imaan, Neriah, Jeremy, Arlo, Younes, Felice, Ben, Safae, Gijs, Finn, Balqees, Kyan, Yazan, Noor
Met dank aan: Juf Bianca en Kunstmagneetschool de Kraal

Voor scholen

Wil jij ook zo’n boek in de klas? Ik kom met plezier een serie of één les geven. Deze bestaan uit stelopdrachten, waaruit spellingslessen volgen die ik of jij zelf kan geven (aan de hand van de stelopdracht zie je precies waar de uitdagingen nog liggen op het gebied van spelling in je groep), waarna de kinderen hun werk reviseren, illustreren en vormgeven. Het is mogelijk om samen te werken met een illustrator. Er wordt gewerkt aan verschillende kern- en leerdoelen gedurende het project en het heeft een positief effect op leesmotivatie, begrijpend lezen, woordenschat en spelling. Ook is het mogelijk om het programma op maat te maken voor jouw school of groep. Neem contact op voor meer informatie.

Het schrijf- en maakproces